fredag 15. mars 2013

GAMLE HUS, GAMLE DAMER av Sigve Lauvaas * Side 39-45 (Bok 14-2012)



Kjellfrid Herredsvela-Ill



Side 39
ØYNER

Lenge så jeg øynene som vandret
Inn i mørke kroker,
Inn i kapellet,
Der kistene var gjemt
Og smykker var stablet i kasser,
Og gullet fløt som minner
Fra en nær fortid.

Blendet av solen ble jeg sittende
På steinen å speide
Etter gjestene som kom og gikk,
Og gråt seg i søvn om natten
Som en renselse
Fra ondskapen i verden
Med uekte speil, og piler
Av hat og misunnelse.


KOM

Kom ikke lenger nå
Ut på det ukjente havet,
På glattisen, på broen som
Binder glede og sorg.

Kom ikke til samlingsplassen
Som gir alle mennesker
Med navn og nummer
Et festmåltid på venterommet.

Kom til utdelingen av medaljene
Og hyll den ene som vant
Mens de andre står lemlestet
Og nakne i fangeburet.


LIDELSE

Vi lir med dem som lir
Og er bakbundet,
Uten medhjelpere i kampen
Om retten til arven og kirken
Som er bygget av røttene
Som fedrene har høstet.

Vi lir og må kjempe for troen
Som ondskapen ikke tåler,
Og løfter blikket
Som et barn mot en ny tid
Som ruller frem i lyset, som solen
Og månen, og tusen stjerner.

40
VIKTIG

Det er viktig å bo på en øy
I en periode, eller hele livet,
Så vi kan bli kjent med oss selv
Som en ringer i vannet,
Som en som venter å komme til overflaten,
Og kjenne havet der ute
Som skummer bølgene og bryter murene
Som advokater uten hjelm og dom.

Det er viktig å kjenne biblioteket,
Og se kornet mellom permene
Som øyner av ømhet og varme,
Som konsulenter for et nytt liv.

Det er viktig å ha søsken på jord
Som kan gi råd og trøst,
Og hjelpe når byggeprosessen er i gang,
Og kjenne vårluften sammen,
Og vente, som barnet venter,
En moden frukt.


UTSIKTEN

Bare utsikten kan tenne lys.
Men ingen kan leve av dette lyset
Uten å se lyset i perspektiv.

Utsikten er biter i speilet,
Ord i alfabetet som sjelen former
Til en krans av tid, et hjul som reiser
På veien til fjerne riker og land.

Og tiden blir klippet av i utsikten,
Mens vi ligger og sover og drømmer
Og sprenges av syner av en båt
Som tar oss med over havet.

Bare utsikten er en himmel uten natt og dag,
Der vi ser alt som englene,
Sammen med de som gikk foran
Med hvite vingeslag, og viser vei til Soria Moria,
Som en post for speidere og de hellige
Fra ødemarken og landet som ble en oase
For sjeler fra hele verden.
Der høres sangen fra de forløste
Fra Israels hus.

41
BILDER

Stryk mine hår.
Bilder og blomster er vekke.
Benken i parken slitnes nå,
Og jeg må kjempe med min tro,
Gå etter tegn fra andre siden,
Minnes de tolv som ble aleine igjen.

På sporet finner jeg kirken
Og rommet med tårer og navn,
Speil etter tiden som var,
Evige ansikt i henne
Som gav oss et bilde i ham
Som vekket oss nå.

Stryk meg av kartet,
Og se at det lyser i fred
Av glade ansikter i verden
Som kjempet og vant,
For troen har seiret.


ORDENE

Ordene svinger som klær i vinden
Og danser omkring oss
En midtvintersfest.
Og fjellene danser med skyer og fugler
Og løfter sin panne i hvitveis og lyng.

En vårdrakt er fremme på bremmen.
En stemme av edel krystall
Og sirklende sang.
Og her ville ordene ringe med bjeller
Mens blomstene kryper og traller og ler,
Og jeg går i blinde og tenker på henne
Mitt hjerte har sviktet.

Og tuntreet folder sine tynne fingre
Og ber meg om nåde.

En slekt er røtter fra adam og eva
Som tiden vokter som ord av gull.
Og der vil jeg bygge mitt kongerike
Og blomstre som David
Etter uår og krig.
  
42 
BORTENFOR

Ser ikke bortenfor min egen hage,
Ser ikke bjelken, og fletter et hus.
Ser ikke tårnet som speider i vinden,
Glemmer ordene som fosser frem.

Bortenfor alt er en huskvern som maler,
Og lyset er tent i en klostergård.
Der fikk jeg hvile og lys for natten,
Og der fikk jeg brødet som gav meg fred.


GLEDEN

Gleden kommer som en trofast gjest,
Som et yndet brev i posten,
Som en kilde til lys og varme,
En gyllen soloppgang.

Gleden er i mine hender, og i mitt hjerte
Fra dag til dag, og flyter over
I alt jeg rører, i sang og tale
Som blomsterfrø.

Ja, gleden strømmer som vann i fjellet,
Og løfter sinnet, og gir meg fred.
Ja, gledesbudet skal alltid lyde
Fra små og svake i evighet.


BREV

Så mange brev er sendt, så mange tanker.
Alt er skrevet. Hver en tåre,
Latter, solskinn gjennom mørket,
Ord som lyser kjærlighet.

Brevet er vi alle, du. Og jeg skal se deg
Som en engel. Hver en tanke kommer frem
Der vårt hjerte fører troen, håpet. Alt som ånder
Roper Herre, se meg nå,
Jeg er en lyssti, kilde til en vakker dag.

Ansikt lyser, ansikt speiler: gater, åser,
Alt som lever. Der er spennet til en annen,
Som er venn, et under, nærhet,
Øyner over alle fjell.

43 
GJEST

Gjestene kommer i store skarer.
De kommer som gjester til ditt hus.
Jeg er gjest, og sitter på trappen.
Snart ringer klokkene, og porten åpnes
Og kongen kommer ut.

Gjestene kommer fra nord og sør
Til en samlingsfest.
Jeg snakker med noen,
Og løfter et beger.
Velsignet er du.


NÆR

Vi står nær hverandre,
Ansikt til ansikt i all slags vær,
Og er åpne for stillheten som kommer.

Bare nærhet er ingen glede
Uten å kjenne varmen og se lyset
Og løftes i flokk til den store reisen.


LYS

Fra byen kommer lys. Og fra hvert søsken på jord
Skinner øyner med bilder fra en annen verden
Som åpner veier over havet.

Og på rekke og rad står engler i kor
Og ønsker velkommen den store dagen
Da alt skal skje, og jordspeilet brytes i biter.

Og lyset kommer fra soløyet ditt
Og hilser den høye med trompet og dikt,
Mens bølgene skummer på havet.

Fra fjell og fjord, fra hver minste grend
Stråler lyset frem som en mektig stjerne fra nord
Som peker opp mot Jerusalem som lyser av lys.


HELG

Det mørkner mot kveld, det klarner mot dag,
Og fuglene kvitrer igjen.
Og søndag er høytid, og klokkene kaller
Søsken fra alle riker og land
Som løfter sine hender til jubel
For han som er lyset, og bror og venn.

44
TRETT

Trett av dagene som dro forbi,
Trett av løpet over store vidder.

Trette hender slår seg til ro
Og føttene stivner.

Trett etter arbeidsdagen som svant
Inn i en skyblå himmel.
Trett som i stillhetens lyse dal
Der søsken synger og smiler.

Trett av ord som brød og mat
For vandringsmannen som søker
Lykke i drømmen å komme hjem
Til kjærligheten som venter.


HØR

Fra Afrika høres et mektig kor.
Syng hele jorden av glede.
Hør hvor de hilser og traller og ler
Så fikentrærne svaier og disser.

Ja, hør hvert et barn som jubler i kor
Og synger sin jubel for livet.
Hør hele jorden med hjerte og sjel
En gospel for visdom og lyset.


ET BILDE

Mitt eget navn på en vegg,
Et ansikt i ramme, alene.
Et bilde, et lys som opplyser alt
Og synger i rommet som lever.

Ja, alt er et bilde for øynet som ser,
For den som kan se i blinde.
Mitt navn er et ord fra en vind fra vest.
Fra Israel roper en kvinne.
  
45 
HUSET

Kledd i bestefarkåpe
I den store frukthagen
Ligger barnet og sover.

Temperaturen er null
Og fuglene tier.
Huset klamrer seg fast
Som et tørkestativ i vinden.

En eldes og råtner
Mens andre må våke og be
For hjertet som banker.

Huset er gull
For de som kan finne et hjem
Under samme tak.

Avsagd er greina som var
Et feste for nye slekter
Som vinker til oss.


GRUNT VANN

En går til grunne, og andre
Stiger som trær mot sky.
En mening for alle
Som kommer svømmende, løpende
Nedover, bortover, langs
Den blaute myra
Der hesten måtte gå til hvile
Som en konge.

Og graset vokser vilt rundt alle og alt
Som lever og kjenner varmen
Fra sola som skinner
Og sanker vann i tønner og kar,
Så regnet kan komme igjen
Over jorden som tørker
Og lider som barn
Av mangel på ekte kjærlighet.

Og kilden er borte for øynene våre
Som ikke forstår, og ikke hører
Ordet som roper i fjellet
Der Lasarus gikk for å se fossen som stupte
Inn i vår hage, hjerte og sjel.


Gammel bebyggelse på Storhaug/Stavanger-ill




Mine blogger

Blogger jeg følger


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar